Przystań w sercu Mazowsza

2016-03-09

Powiat Legionowski przyjął Strategię Rozwoju na lata 2016-2025. W obszarach dotyczących Infrastruktury oraz Rozwój Gospodarczego znalazły się zapisy dotyczące turystyki oraz Jeziora Zegrzyńskiego.

Obszar Infrastruktura dla rozwoju
Kolejny cel strategiczny związany jest z infrastrukturą turystyczno-rekreacyjną, która powinna służyć zarówno mieszkańcom powiatu – jako miejsce odpoczynku i codziennej rekreacji – ale także gościom odwiedzającym powiat, stając się tym samym ważnym czynnikiem rozwoju powiatu, co w konsekwencji powinno służyć obecnym mieszkańcom i osobom prowadzącym tu działalność gospodarczą. Także tutaj kompetencje powiatu są mocno ograniczone, niemniej jednak ambicją władz powiatu jest integrowanie wszystkich działaczy na rzecz lokalnego rozwoju, zarówno samorządowych, jak i komercyjnych, w celu nadania spójnego i wzajemnie uzgodnionego kierunku rozwoju oferty turystyczno-rekreacyjnej opartej o zasoby zarówno Jeziora Zegrzyńskiego, jak i unikatowych wartości przyrodniczych (dwóch obszarów Natura 2000, dziesięciu rezerwatów przyrody, licznych pomników przyrody, czy zabytkowych założeń parkowych), a także szlaków pieszych, rowerowych czy tematycznych (zielony, czerwony i czarny szlak historii). Rozwój turystyki i rekreacji oraz przemysłu czasu wolnego w powiecie legionowskim, powinien opierać się o jasno zdefiniowane zasoby i być wdrażany oraz koordynowany w sposób spójny na całym obszarze. Tylko takie podejście pozwoli wykorzystać potencjał miejsca oraz bliskość metropolii dla uczynienia z turystyki i rekreacji liczącego się motoru wzrostu na obszarze powiatu. Warto też pamiętać, iż okolice Jeziora Zegrzyńskiego to jeden z najbardziej rozpoznawalnych ośrodków turystyki biznesowej związanej z konferencjami, szkoleniami, STRATEGIA ROZWOJU POWIATU LEGIONOWSKIEGO NA LATA 2016-2025 58 czy wyjazdami integracyjnymi. Warto te elementy dostrzegać także w kontekście szerszym, np. przygotowania odpowiednich kadr dla tych funkcji, a także współpracy i współdziałania z gestorami bazy i odpowiadania na ich potrzeby w zakresie rozwoju niezbędnej infrastruktury publicznej. Prawidłowe funkcjonowanie produktów turystyczno-rekreacyjnych, przy optymalnym wykorzystaniu zasobów powiatu i jego otoczenia, skutkować będzie wzrostem gospodarczym. Pozytywne zmiany zachodzące na rynku lokalnym, dzięki rozwojowi turystyki i rekreacji, przejawiają się także w innych sektorach gospodarczych i społecznych. Osiągnięcie celu, jakim jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej oraz stworzenie zintegrowanej oferty turystycznej powiatu legionowskiego, niesie za sobą konieczność podejmowania działań zarówno w zakresie kreacji nowych produktów i rozwijania już istniejących, ich modyfikacji i unowocześniania zgodnie z trendami rynkowymi i oczekiwaniami klientów, jak również koordynowania działań wykonywanych przez różne podmioty na obszarze powiatu. Tylko takie podejście pozwoli dobrze wykorzystać i spożytkować potencjał turystyczno-rekreacyjny powiatu, czyniąc z niego liczącą się gałąź lokalnej gospodarki.


Obszar Rozwój gospodarczy
Także w obszarze związanym z rozwojem gospodarczym znalazł się cel Powiat legionowski marką turystyczną. Pokazuje to tylko, jak ważnym elementem myślenia o rozwoju gospodarczym powiatu są zagadnienia związane z szeroko pojętą turystyką i rekreacją. O ile w obszarze Infrastruktura dla rozwoju skoncentrowano się na przygotowaniu „twardych” podstaw współpracy, o tyle tutaj twórcy Strategii skupili się bardziej na „oprzyrządowaniu” wspólnych działań. Służyć temu ma zintensyfikowanie działań na rzecz utworzenia i promocji marki turystycznej Jeziora Zegrzyńskiego oraz integracja podmiotów w ramach Lokalnej Organizacji Turystyki. Zasadniczym celem takich działań jest przejście z poziomu konkurowania o turystę, na poziom współpracy w celu dostarczenia mu atrakcyjniejszej, bardziej rozbudowanej, lepiej dopasowanej do jego potrzeb oferty. Chodzi zatem o to, by poszczególne samorządy i gestorzy bazy raczej uzupełniali swoje działania, plany, zamierzenia, niż postrzegali sąsiadów jako konkurenta w dostępie do osób, które chcą skorzystać z oferty turystyczno-rekreacyjnej. Ważną rolą samorządu powiatowego może być podjęcie próby certyfikacji oferty turystycznorekreacyjnej w celu potwierdzenia wysokiej jakości produktu oraz systematyczne prowadzenie badań potrzeb odbiorców oferty turystycznej i profilu klienta usług turystycznych w powiecie w celu właściwej segmentacji klienta i rynku. Należy jednocześnie pamiętać, iż odbiorcą tych działań w równej mierze będą osoby z zewnątrz – szukające tu możliwości krótszego lub dłuższego aktywnego spędzenia czasu – co mieszkańcy powiatu legionowskiego. Wysoka jakość oferty biznesowo-rekreacyjnej, szczególnie w atrakcyjnych warunkach przyrodniczych i kulturowych podnosić będzie jakość życia mieszkańców powiatu i przyczyniać się będzie do lepszej oceny warunków ich życia.

Startegia Rozwoju Powiatu Legionowskiego na lata 2016-2025

Portal www.jezioro.zegrzynskie.pl źródłem kompleksowej informacji turystycznej regionu Jeziora Zegrzyńskiego współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 – LIDER
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013
Copyright by Powiat Legionowski.
Projekt i wykonanie: Agencja Interaktywna Bull Design