AKTYWNY WYPOCZYNEK (turystyka...) - TEREN LEŚNY W DĘBINKACH

2020-12-08

Na terenie Powiatu Legionowskiego możemy korzystać z uroków przyrody: Rezerwatów Przyrody, innych form ochrony, w których możemy podziwiać piękne krajobrazy. W tym także faunę oraz florę.

Tym razem wyruszymy szlakiem pieszym Jadwisin - Dębe (ul. Nasielska) drogami: asfaltowymi, leśnymi, polnymi (ul. Leśna) do uroczo położonego miejsca, jakim jest las Dębinkach.

Jest to wieś położona w województwie mazowieckim, Gminie Serock. Leży na granicy Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Jadąc do Dębinek nie sposób zwrócić uwagi na zabytkową kapliczkę z 1881 roku wybudowaną przez okolicznych mieszkańców.

W DĘBINKACH (Gmina Serock) można podziwiać urozmaicone ukształowanie terenu: pofałdowane tereny (wzniesienia). Miłośnicy przyrody mogą podglądać okoliczną przyrodę, uprawiać tzw. birdwartching. Można tutaj spotkać pospolite gatunki ptaków, również te drapieżne zamieszkujące wokół lasów oraz żyjące wewnątrz tego ekosystemu leśnego. W grudniu po odgłosie - można z łatwoścą rozpoznać dzięcioła średniego (gatunek liczny).

Trasy dojazdu do lasu w Dębinkach są wyznaczone lokalnymi szlakami: szlakiem pieszym Jadwisin - Dębe (znaki żółte - Gmina Serock) ul. Nasielska oraz w początkowej fazie szlakiem rowerowym żółtym przed Jeziorem Chojno (droga leśna), który biegnie również w okolicy drzew pomnikowych: dębów oraz sosen pospolitych (3. strzałki czerwone).

Podczas odpoczynku, zarezerwowania noclegu, przykładowo w  gospodarstwach agroturystycznych zlokalizowanych w Gminie Serock możemy skorzystać z dobrodziejstw lasów.

Teraz w okresie zimowym - GRUDNIU- można spotkać takie gatunki grzybów jak

(wybrane gatunki) :

- gąskę niekształtną (kapelusz w kolorze szarym, ciemnoszarym z podwiniętymi brzegami)

- gąskę zieloną (kapelusz żółtozielony) oraz sporadycznie podgrzybki, czy prawdziwki (przed przymrozkami)

Fot. 1 - Jezioro Chojno

Fot. 2 - Strzałki czerwone - teren leśny Moczydło (drzewa pomnikowe - dęby)

Fot. 3. - Borowik – okaz grudniowy (Dębinki

Fot. 4 - Dzięcioł średni

Fot. 5 - Borowik (okres wrześniowy) - las w Dębinkach

Fot. 6 - Granica Warszawskiego Obszaru Chronionego KrajobrazuDĘBINKI - źródło: http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/

ALTERNATYWNE DROGI

DO LASU W DĘBINKACH

- krajobrazy

PRZYKŁADOWE TRASY

Do wspomnianego miejsca prowadzą:

TRASA 1 (strzałki niebieskie)

-  szlak pieszy żółty Jadwisin - Dębe - ul. Nasielska (Serock).
Za jeziorem Chojno należy skręcić w pierwsze skrzyżowanie w prawo (droga asfaltowa - wjazd pod dość strome wzniesienie).
Kiedy znajdziemy się na szczycie wzniesienia - po lewej stronie zobaczymy białą, zabytkową kapliczkę. Zjeżdżamy ze wzniesienia (do skrzyżowania z ul. Leśną po prawej stronie), a następnie skręcamy w lewo
(Granica Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu). Zjeżdżając z góry po prawej stronie zlokalizowana jest stajnia Warmiga (Dębinki 14D). Można tam wykupić m.in. lekcje indywidualne, dla dzieci także na terenie stajni lonża oraz zwiedzić okoliczne tereny.

TRASA 2 (strzałki zielone)

- tuż przed kapliczką skręcamy w lewo w kierunku żwirowni
(po prawej stronie) oraz obszaru strzelnicy (po lewej stronie). Następnie zobaczymy pierwszą drogę leśną po prawej stronie. Tutaj skręcamy w prawo. Jedziemy prosto. Wjedziemy do lasu w Dębinkach (podczas wjazdu zobaczymy po obydwu stronach drogi wysokie drzewa). Za lasem rysuje się panorama Pobyłkowa (pola uprawne, w oddali ujrzymy domy mieszkalne).

TRASA 3 (strzałki czerwone)

- trzecia alternatywna droga prowadzi przez Moczydło
(przed jeziorem Chojno skręcamy w prawo w drogę leśną - po prawej stronie; naprzeciwko drogi leśnej znajduje się droga asfaltowa do Karolina). Znajdziemy tam pomniki przyrody - dęby, sosny (żółty szlak rowerowy). Prowadzi on do Gór Pobyłkowskich. Następnie skręcamy w lewo. Wyjedziemy do skrzyżowania z drogą asfaltową - naprzeciwko kapliczki w Dębinkach.

Portal www.jezioro.zegrzynskie.pl źródłem kompleksowej informacji turystycznej regionu Jeziora Zegrzyńskiego współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 – LIDER
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013
Copyright by Powiat Legionowski.